موسيقی کلاسيک

به نام خدای سزاوار پرستش

 

"موسیقی کلاسیک "

 

در تاریخ موسیقی ، دوران بینا بینی گذر از سبک باروک تا شکوفایی کامل سبک کلاسیک دوره پیش کلاسیک خوانده میش ود ؛ دوره ای که از حدود 1730تا 1770 به درازا کشید دگرگونی سلیقه ای موسیقیایی با دگرگونی پیشین در هنرهای بصری همانندی داشت این سبک نو ، حتی هنگامی که باخ و هندل به خلق شاهکارهای باروک می پرداختند نیز رو به بسط و گسترش بود کارل فلیپ امانوئل باخ (1788 _ 1714 ) و یوهان کریستان باخ

 ( 1782 _ 1735 )  پسران باخ ، از پیشگامان این سبک بودند در میانه سده هجدهم ، توجه آهنگسازان بر سادگی و وضوح متمرکز بود و هرچه بیشتر از آنچه سبب غنای آثار پایانی باروک شده بود دوری می جستند توجه به ملودی خوش آهنگ و هارمونی ساده سبب شد که بافت پلی فونیک کنار گذاشته شود . کارل فلیپ امانوئل باخ ، موسیقی برخوردار از تقلید اکید پلی فونیک را ( خشک و مطرود و فضل فروشانه ) توصیف کرده است . آهنگسازان میانه سده هجدهم شنوندگانشان را با گونه ای از موسیقی که دارای تضاد های حالت و تم بود سرگرم می کردند . برای این موسیقی سبک و دلپذیر اصطلاح سبک گالان ( سبک با شکوه و زیبا ) به کار می رفت

 

اصطلاح کلاسیک معانی گوناگونی دارد و به همین سبب می تواند شبهه انگیز باشد این اصطلاح گاه به دوران باستانی یونانی و روم اشاره دارد یا ممکن است برای هر اثری که از جذابیت پایدار و همیشگی برخوردار است به کار رود ( مانند فیلم کلاسیک ) بسیاری از مردم اصطلاح موسیقی کلاسیک را برای هرگونه از موسیقی که راک ، جاز ، عامیانه ( فولکلوریک)، یا پاپ نباشد به کار می برند .

 

نام نویسان موسیقی ، اصطلاح کلاسیک را از حوزه ای در تاریخ هنر که معنای ویژه تری دارد وام گرفته اند . نقاشی ، پیکره سازی و معماری سده هجدهم و اوایل سده نوزدهم اغلب تاثیر پذیرفته از سرمشق های یونانی و رومی بوده است . اما موسیقی این دوره چندان ارتباطی با موسیقی عصر باستان ندارد . اشتراک مهم و در خور توجه میان موسیقی ( کلاسیک ) و هنر ( تجسمی نو کلاسیک ) آن است که هر دو تاکیدی یکسان بر توازن و وضوح ساختاری دارند . این ویژگی ها را می تواند در سبک کمال یافته و متعالی کلاسیک در موسیقی که آن را بررسی خواهیم کرد ،یافت . این سبک از حدود( 1770 تا 1820) شکوفا بود و بزرگترین آهنگسازانش ، یوزف هایدن (1809 _ 1732 ) ولفگانگ آمادئوس موتسارت (1791_ 1756) و لودویگ وان بتهوون (1827 _ 1770) بودند .

 

"ویژگی های سبک کلاسیک "

 

تضاد حالت :

ارائه تضاد و تنوع فراوان حالت ، در موسیق کلاسیک بر جستگی تازه ای یافت. یک قطعه از موسیقی دوره ی پایانی باروک فقط حسی یکتا را منتقل می کند ، اما یک اثر کلاسیک در بر دارنده حالت هایی متلاطم و پیوسته دگرگون شونده است . در آثار کلاسیک ، موسیقی دراماتیک و خروشان می تواند نغمه رقصی سبکبال را در پی داشته باشد . در این موسیقی ، نه فقط در یک موومان تم هایی متضاد هست، بلکه یک تم به تنهایی نیز ممکن است در خود عواملی متضاد و متمایز داشته باشد .

تغیر حالت در موسیقی کلاسیک ممکن است تدریجی یا ناگهانی بوده و به این ترتیب بیانگر کشاکش میان امواج خروشان هیجان و سکون و آرامش باشد . اما چنین کشاکشی در مهار کامل آهنگساز است استادانی چون هایدن ، موتسارت ، و بتهوون می توانستند اثری با حالت های پس متنوع را از انسجام و ساختاری منطقی بر خوردار سازند

 

ریتم :

انعطاف ریتم نیز عامل دیگری است که موسیقی کلاسیک را متنوع می کند اثر کلاسیک از غنای الگوهای ریتمیک برخوردار است  ، اما سبک کلاسیک در بر دارنده سکوت های نا متناظر ، سنکوپ ها و گذر هایی فراوان از تنهای کشیده به نت های کوتاه است و دگرگونی یک الگوی ریتمیک به الگویی دیگر ممکن است ناگهانی یا تدریجی رخ دهد.

 

 

بافت :

موسیقی کلاسیک، در تقابل با بافت پلی فونیک موسیقی دوره پایانی باروک ، در اساس بافتی هوموفونیک دارد . در موسیقی کلاسیک بافت نیز به اندازه ریتم انعطاف پذیر است در قطعه های کلاسیک ، به تدریج یا ناگهان از یک بافت به بافت دیگر گریز زده می شود . یک قطعه کلاسیک می تواند با بافت هوموفونیک ، که دارای یکی ملودی و همراهی ساده آن است، آغاز شود و سپس به بافت پیچیده تر پلی فونیکی راه ببرد که شاخص آن دو ملودی همزمان یا تکه های ملودیکی هستند که میان سازهای گونگون تقلید می شوند .

 

ملودی :

 ملودی های کلاسیک از خوش آهنگ ترین و و به یاد ماندترین ملودی ها هستند . حتی تم های آثاری بسیار پیچیده نیز ممکن است رنگ و بویی از ملودی های عامیانه و مردم پسند داشته باشند و آهنگسازان کلاسیک گاه حتی نغمه های عامیانه را نیز در آثارشان به کار گرفته اند .

آهنگسازان کلاسیک ، خود نیز اغلب تم هایی را به نگارش در می آوردند که سرشتی مردم پسند داشت .

ملودی های کلاسیک اغلب کبفیتی متوازن و متقارن دارند ، زیرا بیشتر از دو عبارت هم اندازه تشکیل شده اند در این ملودی ها ، عبارت دوم ممکن است آغازی مانند عبارت اول داشته باشد اما پایانی قاطع تر دارد .

 

دینامیک و پیانو:

علاقه آهنگسازان کلاسیک به ( سایه _ روشن ) های احساس ، آن ها را به استفاده گسترده از دگزگونی های تدریجی دینامیک _ کرشندو و دی کرشندو _ سوق داد .

کرشندو و دی کرشندو هر دو بدعت هایی هیجان انگیز بودند ؛ گاه شنوندگان با شنیدن آنها هیجان زده از جا

 می پریدند . در دوره کلاسیک اشتیاق به تغییر های تدریجی دینامیک سبب شد تا پیانو جایگزین کلاوسن شود . پیانیست می تواند با تغییر فشار انگشت بر شستی ، قوی تر یا ملایم تر بنوازد .

 

 ارکستر کلاسیک :

 در د.وره کلاسیک ارکستر تازه تکامل یافت . ارکستر کلاسیک به رغم ارکستر باروک که ساختار آن می توانست از قطعه ای به قطعه دیگر تغییر یابد گروهی معین و مقرر را از نوازندگان داشت که شامل چهار گروه بود : زهی ها ، بادی های چوبی ، بادی های برنجی و کوبه ای ها .

آهنگسازان کلاسیک از رنگسوتی سازهای منفرد ارکستر بهره جستند آناه بر خلاف آهنگسازان باروک سازها را یکسان تلقی نمی کردند . آهنگسازان کلاسیک اجازه نمی دادند که ابوا در سراسر یک موومان به مضاعف کردن یک ملودی ویولون بپردازد در یک قطعه کلاسیک ، تنوع رنگ سوتی بیشتر و دگرگونی های رنگ آمیزی سریع تر است . تم نیز می تواند ابتدا توسط تمام ارکستر آغاز شده ، به زهی ها انتقال یافته و سپس در ادامه ، اجرای آن به بادی های چوبی واگذار شود

 

فرم های کلاسیک :

 آثار سازی دوره کلاسیک اغلب از چندین موومان تشکیل شده اند که از نظر تمپو و سرشت متضاد یکدیگرند . در این آثار ، اغلب چهار موومان وجود دارد که با چنین ترتیبی به دنبال یکدیگر آمده اند :

1_ موومان تند

2_ موومان کند

3_ موومانی مرتبط با تم رقص

4_ موومان تند

/ 8 نظر / 26 بازدید
بابک

موسيقی باخ واقعا زيباست . انگار که داره راز و نياز می کنه .

مهران فره راز

با سلام. من مهران فره راز هستم.۲۴ سال سن دارم و در بلوار ابوذر خيابان پيروزی تهران زندگی می کنم. من يک ساب دامين دارم که از پر بيننده ترين وب سايت های ايرانی. سايت من تشکیل شده از زندگی نامه ئ من و یک سری عکس. بهتون پيشنهاد مي کنم که نوشته های منو بخونید چون ممکنه اثر خاصی تو زندگيتون داشته باشه. و خوشحال ميشم اگر نظری داشتيد به آدرس ای ميل من بفرستيد و يا آی دی منو اد کنيد تا در يک فرصت مناسب با هم چت کنيم. از دوستانی هم که به این وبلاگ سر می زنن میخوام که به ساب دامین من هم تشریف بیارن و نوشته های منو بخونن و نظرشونو در مورد نوشته های من به من بگن. با تشکر... مهران فره راز. سايت من : URL:Http://www.Mehranfarahraz.4t.com ایمیل من : Mehranf8398@yahoo.com

مهران فره راز

با سلام. من مهران فره راز هستم.۲۴ سال سن دارم و در بلوار ابوذر خيابان پيروزی تهران زندگی می کنم. من يک ساب دامين دارم که از پر بيننده ترين وب سايت های ايرانی. سايت من تشکیل شده از زندگی نامه ئ من و یک سری عکس. بهتون پيشنهاد مي کنم که نوشته های منو بخونید چون ممکنه اثر خاصی تو زندگيتون داشته باشه. و خوشحال ميشم اگر نظری داشتيد به آدرس ای ميل من بفرستيد و يا آی دی منو اد کنيد تا در يک فرصت مناسب با هم چت کنيم. از دوستانی هم که به این وبلاگ سر می زنن میخوام که به ساب دامین من هم تشریف بیارن و نوشته های منو بخونن و نظرشونو در مورد نوشته های من به من بگن. با تشکر... مهران فره راز. سايت من : URL:Http://www.Mehranfarahraz.4t.com ایمیل من : Mehranf8398@yahoo.com

دروغگوی مست

سلام .مطالب شما رو به دقت مطالعه کردم و لذت بردم . در مورد دف نوازی شما ( در چند پست پايين تر عرض کردم ترسيدم نبينيد مجدد عرض می کنم ) پيشنهاد می کنم به عضويت آموزشگاه تخصصی دف و تنبک در بيايد همه اونجا کوبه ای نواز هستند و يک بانک اطلاعاتی از نوازندگان سازهای کوبه ای درست کردند و هر از چندگاهی متناسب با خوراک لازم اعضا کلاسهای فشرده ای برگزار می کنند که قطعآ مثمر ثمر خواهد بود . به هر حال خالی از لطف نيست و محک خوبی هم برای خود نوازنده می تونه باشه . شماره و آدرس سايتشون رو براتون می نويسم . ۸۸۵۲۸۱۴۷ www.tonbakplayer.com موفق و سر بلند باشيد .

پیمان

متشکر از مطالب خواندنی و جالبتون.

هنرپیشه های قدیم و خواننده های ایرانی

سلام دوست عزيزم وبلاگ خوب و کاملی دارين اميدوارم همينطور ادامه بدين موفق باشين سايت من هم در مورد هنرپيشه ها و خواننده های قديمی هست خوشحال ميشم نظرتون رو در مورد کار خودم بدونم خدانگهدار