کانون موسیقی پرشین بلاگ

این وبلاگ از مجموعه وبلاگ های گروهی فنز پرشین بلاگ‌ (باشگاه هواداران پرشین بلاگ‌) می باشد.

موسيقی مجلسی
نویسنده : بهزاد صادقی - ساعت ۱:۱٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸٥
 

موسیقی مجلسی در دوره کلاسیک:

 

موسیقی مجلسی  در دوره ی کلاسیک نه برای اجرا در یک تالار کنسرت که برای اجرا در خلوت اتاق (مجلس) خانه یا قصر طرح و ساخته می شد این موسیقی را گروه کوچکی شامل دو نوازنده _ یک نوازنده برای هر خط اجرایی_ می نواختند . موسیقی مجلسی در قیاس با موسیقی ارکستری کلاسیک بافت صوتی شفاف تر و سبک تری دارد . در دوره کلاسیک نزد نجیب زادگان یا افراد طبقه متوسط مرفه ، نواختن موسیقی مجلسی با دوستان یا گماردن نوازندگان حرفه ای برای سرگرم کردن مهمانان پس از شام مرسوم و متداول بود .

موسیقی مجلسی لطیف و خودمانی بود ولی باید همان قدر که مایه لذت شنونده می شد خوشایند نوازندگان نیز قرار می گرفت نوازندگان مجلسی گروهی بودند که هر عضو آن نقش اساسی و سهمی مهم در اجرای مواد تماتیک داشت.

به همین سبب در این گونه موسیقی دادو ستد مواد موسیقایی ( تم ها ، موتیف ها ، و فیگورها ) میان ساز ها بیشتر است .

اجرای موسیقی مجلسی کلاسیک نیازی به رهبر ارکستر ندارد در عوض هر نوازنده می باید نسبت به جریان موسیقی حساس و هوشیار باشد و دینامیک و جمله بندی خود را با دیگر نوازندگان همخوان کند .گروه همنوازان مجلسی از این نظر به یک گروه کوچک جاز شباهت دارد . مهم ترین فرم موسیقی مجلسی کلاسیک کوارتت زهی است اثری برای دو ویولون یک ویولا و یک ویولونسل .

هایدن، موتسارت، بتهوون  برخی از مهم ترین آثار خود را در غالب این فرم آفریده اند کوارتت زهی را می توان با گفتگوی چهار فرد سر زنده حساس و هوشمند قیاس کرد . به این ترتیب شگفت آور نیست که بدانیم  ، کوارتت زهی در دورانی تکامل یافت که فن آداب و گفتگو اغلب هنری ظریف و مهم شمرده می شد .

کوارتت زهی مانند سمفونی به طور معمول 4 موومان دارد .1_ تند 2_ کند 3_ منوئه یا اسکرتسو 4_ تند .

دیگر فرم های محبوب موسیقی مجلسی کلاسیک عبارتند از سونات ویولون پیانو _ تری پیانو ( ویولون، ویلونسل و پیانو )  کویینت زهی ( دو ویولون ، دو ویولا ، دو ویلونسل )

امروزه نیز مانند سده هیجدهم ، موسیقی مجلسی بیشتر توسط نوازندگان آماتور اجرا می شود .